Always look on the bright side of life! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Vera Bongaerts - WaarBenJij.nu Always look on the bright side of life! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Vera Bongaerts - WaarBenJij.nu

Always look on the bright side of life!

Door: Vera Bongaerts

Blijf op de hoogte en volg Vera

04 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Vrijdag 11 september. Vandaag hebben we een heerlijke rustdag. We staan om 10 uur op. Ik werk rustig mijn ochtendritueeltje af. Daarna begin ik aan de afwas. Fleur is ondertussen aan het skypen. Heerlijk zo’n dagje niks. Om twee uur hebben we afgesproken bij het Nederlandse restaurantje in Genadendal. We gaan er met Lisanne, Kiki, Anouk, Fleur en ik eten. Jurio schuift later aan. Vandaag staat er stamppot op het menu. Ah wat heb ik daar zin in! Het restaurant is van een Nederlandse man die een aantal jaar geleden definitief hier is komen wonen omdat zijn vrouw uit Zuid- Afrika komt. Hij is daarnaast ook nog eigenaar van een sportschool in Greyton. Hij stelt zich voor en vertelt een aantal leuke verhalen over het land en over zijn eigen geschiedenis. Ook vraagt hij aan ons of er sinds de afgelopen 5 jaar nog nieuws uit Nederland is. Uhm…. tja, genoeg. Vervolgens komt er een lerares van school binnen. Ze vraagt wat we gaan doen in het weekend. We geven aan dat we morgen een rondrit willen maken. Ze vertelt ons een aantal handige tips en maakt zelfs een plattegrondje. Om 5 voor 4 lopen Fleur en ik weer naar huis. Een meisje van school wilde graag naar ons toe komen. Gewoon om te kletsen. Lizelle zegt dat dit geen kwaad kan verder, ze komt ook vaak bij haar. Eenmaal thuis wachten we op haar. Ze komt maar niet. Ik ga mijn eigen dingen op mijn laptop doen en ik merk vanzelf wel als er op de deur geklopt wordt. ’s Avonds hebben we afgesproken om gezellig nog bij Anouk, Kiki en Lisanne te chillen. Om 6 uur staat het meisje opeens voor de deur. Oej… nou ja. We kletsen wat en het is er gezellig. Ze is niet op haar mondje gevallen hoor! Rond half 8 moeten we haar toch echt vertellen dat we weer weg moeten. Ze vindt dit niet erg en komt een andere keer weer terug. Gezellig! We gaan eerst naar het huis van Jurio waar hij heerlijke nacho’s klaarmaakt. Vervolgens eten we deze op bij het andere huis. Lekker hoor! We luisteren muziek, kletsen en lachen natuurlijk genoeg. Rond een uur of 10 gaan we weer richting huis. Bedtijd!

Zaterdag 12 september. Vandaag besluiten we om eens een andere richting dan Kaapstad op te gaan. We maken een rondrit richting Montagu, Robbertson, Villiersdorp en Hermanus. Het is stil in onze auto. Jurio heeft vandaag een zware dag. Hij mist zijn vrienden uit Aruba. Hij is dan ook erg stil. Ik snap dit ook wel. Het is niet niks om bijna 6 maanden met 9 meiden opgescheept te zitten. Fleur moppert wat op zichzelf en ik heb nog steeds een hersenschudding. Wat een krakkemikkige boel bij ons in de auto zeg! Always look on the bright side of life zullen we maar zeggen he. We rijden eerst naar Montagu waar een leuk marktje hoort te zijn. Op weg naar Montagu stoppen we bij een bakkertje, op advies van de lerares, in Riviersonderend. Ik neem een bobotie. Dit is een typisch Afrikaans broodje met gehakt en kerrie of rijst. Heerlijk! Ook zit er een leuk winkeltje aan vast. Na even te hebben rondgelopen en naar de wc te zijn geweest gaan we weer verder. Eenmaal in Montagu aangekomen is het lastig om het marktje te vinden. We vragen aan een mevrouw op straat of zij ons de weg wil wijzen. Ze geeft aan dat ze wel even met ons meeloopt. Dat is aardig! Ze loopt inderdaad het gehele stuk mee. Algauw zien we een marktje. Het marktje is niet heel groot maar wel gezellig. Ik zie dat we de gemiddelde leeftijd aardig omlaag halen. De meeste mensen zijn toch echt boven de 60. Agja.. boeie! We lopen het marktje rond en zien allerlei lekkere hapjes uit verschillende landen en Afrikaanse hebbedingetjes. Ik heb het rondje snel gemaakt en besluit even op een bankje te gaan zitten. De rest van de Genalers loopt nog even rond. Het is een sfeervol marktje maar ik had er toch iets meer van verwacht. Aan de overkant van de straat ligt een leuk winkeltje. We besluiten om hier maar even naar binnen te gaan. Ook hier hebben ze hele leuke souvenirtjes. Maar wat moet je er mee he?! Wanneer ik uit het winkeltje loop hoor ik de rest met een tweetal andere Nederlanders praten. Het zijn een man en een vrouw van ongeveer 45 jaar schat ik. Ik hoor meteen aan het accent van de man dat het niet geheel zuiver ABN is. Ik vraag waar hij vandaan komt. Hij zegt dat hij uit Venlo komt. Hahaha geweldig! Ik vertel dat ik uit Reuver kom. Hij verbetert me meteen door te zeggen: van oppe Ruiver. Ja ja… wat is de wereld toch klein! Zij zitten helaas alweer aan het eind van hun reis. Na kort met elkaar te hebben gesproken gaan we weer verder. Op naar het volgende dorpje! We rijden vervolgens door Robbertson en komen uit in Ashton. Daar besluiten we spontaan even naar een wijnproeverij te gaan, genaamd Arabella. Ik mag helaas niks proeven omdat ik nog steeds erge hoofdpijn heb. Wat een mooie plek is het! Een prachtig weiland met veel groen en een supergrote woonruimte. De eigenaresse laat de andere Genalers een aantal wijnen proeven. Natuurlijk worden er ook wat flessen ingeslagen. Nou, dat hebben we ook weer even meegepikt! Vervolgens rijden we door en komen we op een heel leuk picknickplekje aan, genaamd Viljoens Drift. We lopen een winkeltje binnen en daar krijg je en picknickmand die je geheel naar eigen keuze in mag pakken. Wat leuk! Vervolgens zoeken we ons buiten een lekker plekje aan het water. Wat een heerlijke dag! Na een flinke tussenstop rijden we weer door richting Villiersdorp. Fleur heeft het goede idee om ook nog even naar Hermanus te rijden voor een portie lekkere sushi. Daar ben ik het nou helemaal mee eens! Als ik Fleur niet had…. ja dan had ik wel iemand anders!
We hopen dat Jurio hier ook een beetje van opknapt. In het restaurant zit het helemaal vol. Ze vertellen ons dat ze nog een plekje over hebben maar dat we rond een uur of 7 wel weer weg moeten omdat ze een andere reservering hebben. Prima! De sushi is heerlijk! Jurio probeert nog een weddenschap met me aan te gaan. Voor 10 rand eet hij een stukje wasabi op. Deal! Hij stopt het stukje wasabi in zijn mond en slikt het meteen door. Ah, dat is slim! Daar gaat mijn 10 rand. Gelukkig is dit omgerekend nog geen euro. Vervolgens vraagt hij aan mij hetzelfde alleen 10 keer zo groot. Ik dacht het toch even niet. Ik ga de volgende keer wel een andere weddenschap aan.
Dit is een goede afsluiter van een lange maar leuke dag. We rijden richting huis en kruipen lekker het bed weer in! Tot morgen!

Zondag 13 september. Vandaag hebben we een meidendagje. Jurio blijft thuis. Hij heeft even wat tijd voor zichzelf nodig. Prima! Ik hoop dat het snel weer goed gaat. De dames besluiten om vandaag naar het strand te gaan. Het is tenslotte mooi weer. We rijden richting Kleinmond waar je een prachtig strand hebt. Wanneer we aankomen besluiten we om langs het water over het strand te lopen. Dit prachtige weer wil ik vaker hoor! Ik heb een handdoek bij me en leg deze neer op de grond. We gaan zitten en genieten van het uitzicht. Ondertussen worden er een aantal prachtige foto’s gemaakt. Ook maak ik nog een aantal liefdevolle tekeningen in het zand. Hartje Sjoerd bijvoorbeeld. Ah wat lief van me! Vervolgens lopen we over de rotsen richting de andere kant. Langzaam beginnen we honger te krijgen. Er ligt een restaurantje in de buurt. We besluiten om daar iets te eten. Ik neem de hake. Lekkere witte vis met frietjes. Het smaakt goed! Ook neem ik een milkshake. Goed voor de calorieën. De milkshakes zijn hier overigens heerlijk! Om jullie alvast te waarschuwen, ik zal wel een aantal kilo zwaarder terug naar Nederland komen. Maar daar kijken jullie wel doorheen he! Het is weer tijd om naar huis te gaan. Eenmaal thuis ga ik weer even op bed liggen. Ik heb dit nog steeds hard nodig. Na het slapen eten Fleur en ik een lekkere zelfgemaakte salade, computeren wat en gaan dan weer ieder naar ons eigen kamertje. Morgen moeten we weer hard aan het werk.

Maandag 14 september. Ik heb vandaag veel zin om aan de slag te gaan. Aan mijn draaiboek van de training over zelfvertrouwen moet nog veel gedaan worden, dus dat komt goed uit! Om half 9 komen we op school aan en ik zit er meteen lekker in. Weinig leraren storen ons vandaag dus ik kan goed doorwerken. Opeens komen Karin en Lizelle langs. Vandaag gaan ze alle projecten af om te kijken hoe het ervoor staat. We vertellen hoe het gaat, wat er goed gaat en waar we tegenaan lopen. We hebben een kort gesprekje met elkaar. Fijn dat ze even langskomen, dan kunnen ze ook zien hoe het met iedereen gaat. Vervolgens ga ik weer aan het werk. Na school hebben we met Karin en Lizelle afgesproken om nog even bij elkaar te komen. Dit is voor het eerst dat de gehele groep bij elkaar is. Ook hier hebben we weer een gesprek over hoe het gaat en vooral hoe het onderling gaat. De nieuwkomers moeten erg wennen maar hebben het naar hun zin. Bij de oude garde gaat het ook nog steeds zijn gangetje. Na het gesprek gaan Fleur, Jurio en ik nog even naar de winkel. Vervolgens doe ik thuis nog wat voorbereiding voor stage en dan begint de hoofdpijn weer op te spelen. Misschien heb ik toch te veel gedaan vandaag. We nuttigen ons avondeten en dan moet ik Fleur toch echt vertellen dat ik alvast naar bed ga. Dit vindt ze gelukkig niet erg. Welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 29 Juli 2015
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 6726

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2015 - 20 Januari 2016

Zuid- Afrika

28 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: